Allerji, normalde zararsız olan maddelere karşı anormal bağışıklık yanıtı oluşmasıdır.

Allerjik hastalıklar allerjiye yatkın kişilerde ortaya çıkar. Bu kişilere allerjik veya atopik kişiler denir. Örneğin bazı insanlarda akarlar herhangi bir sorun yaşatmazken allerjik ( atopik ) kişilerde yakınmalar ortaya çıkarabilmektedirler.

Yani bu özellik genetik olarak kazanılmaktadır. Genetik yatkınlık dışında çevresel faktörler de hastalıkların gelişmesini kolaylaştırmaktadır. Örneğin erken yaşlarda yüksek miktarda ev tozu akarıyla karşılaşmanın, daha sonra ev tozu akarına allerjik olma riskini dramatik olarak arttırdığı kesin olarak gösterilmiştir.

Özellikle sigara dumanı başta olmak üzere bazı irritanlara temas allerjenlere duyarlılaşmada önemli roloynamaktadır.

Alerjenler insan için zararsız maddelerdir. Ancak atopik yani "allerji gelişimine yatkın" kişilerde allerjik hastalıklara neden olurlar.

En yaygın görülen alerjenler, Akar=mite lar - en sık ev içinde bulunur, Polenler, Küf mantarları, Hayvan deri döküntüleri; en sık kedi, köpek, Hamam böceği.

Allerjik hastalıklar

Alerjik astım hastalığı; öksürük, balgam, nefes darlığı, hırıltılı solunum

Allerjik rinit ; burun tıkanıklığı ve/veya burun akıntısı, burun kaşıntısı ve hapşırma.

Alerjik konjunktivit; göz problemi vardır, gözlerde kızarıklık ve kaşıntı,

Alerjik dermatit; deri döküntüleri, kaşınma.

Özellikle allerjik astım hastalığında ; tetik faktörlerden uzak kalmak tedavinin en önemli seçeneğidir .

Bu etkenler:

Allerjenler

Ev içi ve ev dışı hava kirliliği

Sigara dumanı

İnfeksiyonlar

Mesleki maddesel temaslar

İklimsel değişiklikler

İlaçlar (özellikle aspirin)

Gıdalar ve gıda katkı maddeleri

Ağır egzersizler

Derleme HE